Perfection or Vanity

Project: Terminated

Blog nie jest już dalej prowadzony ani aktualizowany. Mimo tego, wpisy i komentarze są dalej dostępne. Możesz przeczytać pożegnalny wpis albo przejść do archiwum.

Chciałbym poruszyć temat, który nurtuje mnie od pewnego czasu. Chodzi o nowoczesne przeglądarki internetowe, a do nich zaliczam na przykład Operę, Safari, Firefoksa, Konquerora, Camino czy SeaMonkey. Programy te potrafią o wiele lepiej i o wiele bardziej przewidywalnie wyświetlać strony pisane ze standardami niż stare browsery, jak Explorer.

Jednak i one nie są pozbawione błędów, kiksów czy ubytków w implementacji standardów - więc czasem się coś może „posypać”. I teraz pytanie ode mnie - czy my, użytkownicy świadomi swojego wyboru, nie powinniśmy uaktualniać przeglądarek jak tylko pojawi się nowa, stabilna wersja?

Mankamentem pisania stron internetowych jest zgodność z przeglądarkami, które obsługują standardy sieciowe w większym bądź mniejszym stopniu. Nie uaktualniając software'u do najnowszej wersji pozbawionej części błędów / niefortunnych rozwiązań poprzedniej wersji, przeszkadzamy sobie nawzajem.

Dziwi mnie takto używanie Firefoksa 1.0, Safari 1.0 albo Opery 8.5 (bądź nawet 7.5). Uważam również, że specjalne wspieranie poprzednich wersji tych nowoczesnych przeglądarek za błąd - degradowanie kodu, aby coś zaskoczyło w Safari 1.0 albo Operze 6 całkiem prawdopodobnie popsuje poprawne zachowanie w nowszych wersjach innych aplikacji.

Netscape 4 czy Internet Explorer 5 na Maca są nadal popularnymi przeglądarkami na pewnych platformach. IE4 i 5 są często używane w placówkach rządowych na słabszych komputerach - do nich dobrać się nie można. Ale nasze własne komputery powinny mieć najnowszą wersję oprogramowania - nie stoi tu nic na przeszkodzie. Zwłaszcza, że przeglądarki same przypominają o aktualizacjach.

Wyświadcz proszę przysługę webdesignerom i przerzuć się ze starocia na najnowszą wersję - oszczędzisz sobie problemów z nowoczesnymi stronami, a i nasze życie będzie prostsze.

Informacje i hiperłącza

Blog o projektowaniu zgodnych ze standardami stron internetowych.

Praktyczne przykłady, sztuczki CSS, sposoby obchodzenia błędów przeglądarek, lekki i nieinwazyjny JavaScript, użyteczny design, dostępność i skrypty użytkownika.

RSS

Informacje o wpisie

Napisał riddle 12 lipca 2006 o 12:03

Kategorie: Przeglądarki, Standardy sieciowe

Dodaj do:

Wpisy archiwalne

Archiwum miesięczne

Dzięki!

Dodaj bloga do Technorati Favorites Dodaj bloga do Del.icio.us Blog należy do sieci 10przykazań.com

  1. Uaktualnianie przeglądarki jest ważne również ze względów bezpieczeństwa -- i to powinno nawet bardziej motywować userów do upgrade'u.

  2. Ale raczej wątpię, by duża część osób używających starsze przeglądarki przeczytała tą notkę ;)

  3. Powiedz mi tylko Riddle, kto z osób, które tę notkę przeczytają nie ma najnowszej wersji swojej ulubionej przeglądarki?
    Ja mam Fx'a 1.5.0.3 (zapomniałem upgrade'ować do .0.4) i sądzę, że moja przeglądarka będzie jedną ze starszych, które odwiedziły tę stronę.

    Tutaj nie ma sensu o tym pisać. To jakiś Chip, dobreprogramy, czy co tam powinno o tym pisać.

  4. Hmmm... ci, którzy mogą i którzy są świadomi co to znaczy nowsza wersja, raczej uaktualniają. Ale np. jakby poprosić o to moją mamę czy tatę, okazało by się, że nie wiedzą co mają zrobić.

  5. Szary użytkownik nie widzi potrzeby w aktualizacji bo nie rozumie jej sensu. Co mu to da? Że jakieś strony mu będą lepiej chodzic - przecież chodzą onet, wp, epuls - co jeszcze? Bezpieczeństwo? Przecież komputer działa, no to o co chodzi?

  6. Dołączam się do prośby. Naprawdę dużym ułatwieniem byłoby, gdybym musiał testować stronę tylko w jednej wersji browsera (a nie tak jak teraz np. w przypadku Opery 8.x i 9).

  7. Riddle, masz rację, ale zauważ, że niektórzy używają sarszych wersji świadomie :) Ja np: używam często jeszcze Opery 8.52, ponieważ pod nią nie mam kłopotów ze stronami, a Opera 9 potrafi gubić mi np, teksty w shoutboxie.
    A taki Firefox, wersja 1.5 dziala dobrze, ale 1.5.0.4 wiesza się zaraz po wejściu np: na onet. I co ja mam zrobić? :P

    Nie zawsze najnowsze = najlepsze ;).

    Kermit.

  8. Może Riddlu poprosisz marcoosa, by w polskiej wersji do powiadomienia dodawał "Dzięki temu strony będą wyglądały lepiej i będziesz bardziej zabezpieczony przed wirusami" :)
    Edit. Tak swoją drogą to jest pierwsza twoja notka o której dostałem powiadomienie ;)

  9. Pokuszę się o stwierdzenie, że szary (naprawdę szary, a nie szary z kumplem na czasie ;)) użytkownik nie używa nowoczesnych przeglądarek.

    Post powstał na bazie statystyk bloga… więc znajdą się i tacy co go przeczytają. :-)

  10. starsze wersje maja zwykle osoby ktorym ktos zainstalowal kiedys nowoczesna przegladarke a pozniej wraz z wyjsciem nowej wersji nie zaktulizowal jej
    czesto tez na uczelniach, w firmach admini nie zawsze aktualizuja od razu przegladarki do nowszych wersji
    na przyklad na uczelni w UK na ktorej jestem teraz, caly czas jest FF w wersji 1.0.4

    na joggerze i wsrod Twoich czytelnikow za duzo takich osob nie ma

  11. "na przyklad na uczelni w UK na ktorej jestem teraz, caly czas jest FF w wersji 1.0.4"
    @czarna No to zaproponuj adminowi, że zajmiesz się aktualizacją (skoro on nie ma czasu) - pomożesz ludzkości (:

  12. ...no nareszcie! ...mogę się dopisać i w dodatku na temat ;)

    ...i zaskoczyć mogę chyba nawet, bo mi spod szarości czerwonymi literami krzyczy Firefox 1.5.0.4 :))

    ...no i zaprotestować przeciwko uogólnieniom na temat zszarzałych użytkowników, co to niby Riddla nie czytają też w końcu mogę :)))

  13. Ciekawe co by było gdyby geeki (jak to się odmienia ?) włączyli w adblocku statystyki :)

  14. Ile razy mam powtarzać Ci trzykropko, że szara to Ty nie jesteś? ;-) Jasnozielona, to prędzej. :D

  15. ...kiedyś się ściemnię, Riddlu :D

  16. reod:
    mysle ze to nie jest trudne dla admina bo akurat firefox jest zainstalowany na dyskach siecowych podlaczanych przy starcie systemu ;)
    ale kontakt z adminami jest trudny

    ja sie tym nie martwie mam Opere na pendrivie
    a anglicy z tego co widze i tak uzywaja IE

    P.S. czara a nie czarna

  17. "ja sie tym nie martwie mam Opere na pendrivie"
    będziesz zbawiony...! (sry za pomyłkę w nicku)

  18. gshegosh 18 12 lipca 2006, 13:49

    Ja myślę, że edukowanie użytkowników by aktualizowali software nigdy nie przyniesie odpowiedniego skutku.

    Lepiej edukować twórców oprogramowania, by aktualizowało się ono samo. I to najlepiej tak, by domyślny ciąg akcji (Dalej, Dalej, Instaluj, Tak, itp.) po wyświetleniu informacji o dostępności nowej wersji prowadził do jej zainstalowania.

    Wielu Zwykłych Użytkowników w ogóle nie czyta takich komunikatów - a opisanym sposobem i tak będą mieli nową wersję.

    Moim zdaniem automatyczne aktualizacje Firefoxa są bliskie ideału w tym zakresie, podobnie jak aktualizacje Windows.

  19. reod:
    ok napisze do adminow
    mam nadzieje ze bedzie troche inna odpowiedz niz ostatnio kiedy pytalem dlaczego porty sa poblokowane i nie moge uzywac jabbera
    odpisali ze nie wiedza co to jabber i ze nie moga zmienic konfiguracji sieci

  20. Riddle - widzisz, ale dochodzi jeszcze jedna kwestia - jeśli ktoś jest takim nie do końca szarym userem, tylko osobą która coś tam wie, ale nie za dużo. powiedzmy używa jakiejś dystrybucji linuxa [strzelmy w Ubuntu bo był pod ręką u mnie długi czas].
    wychodzi sobie Firefox 1.5 i ... taka osoba będzie używać wersji 1.0.x aż do czasu kiedy wyjdzie kolejna wersja [tj 6.06 - obecna] BO... w repozytoriach wersja 1.5 się nie pojawi gdyż tamto wydanie jest stabilne i zamknięte.
    Jednak nie każdy user [nawet linuksa] musi być zaznajomiony z swoim systemem. sam wychodzę z założenia że OS ma działać i tyle, więcej się w niego zagłębiał nie będę niż tyle ile muszę.

  21. Opera nie przypomina sama sobie o aktualizacjach, to tak gwoli ścisłości :)

  22. Nie zawsze nowe równa się dobre. Ja już wiem, że nie zainstaluje FF 2.0 bo ma wiele "usprawnień", które są po prostu do bani, np. strzałki na pasku kart, które trzeba będzie NAAAJEEEECHAĆ KUROOOSEEEEMM I NACISNĄĄĄĆĆĆĆ, żeby dostać się do następnych kart - a to bardzo długo trwa, przynajmniej w moim wykonaniu :D

  23. @yar - piszesz o tych strzałkach, ja podobnie nie rozumiem po co te zamykacze przy każdej zakładce jak w operze, często chcę zamknąć więcej kart to będzie trzeba szukać mychą tych kolejnych zamykałek

  24. [some1]: „Opera nie przypomina sama sobie o aktualizacjach, to tak gwoli ścisłości :)”

    Hę? Smiem twierdzic, ze przypomina..

  25. wikiyu: nie wiem jak bedzie w FF ale w Operze mozna wylaczyc przycisk zamkniecia na zakladkach

  26. Mam FF 2.0b1 i bardzo sobie chwale ;-). Te strzalki to faktycznie chybiony pomysl, ale tworcy firefoxa sa za nie besztani ze wszystkich stron swiata, wiec mam nadzieje, ze cos sie ruszy (imho, rozwiazanie z TMP, z kilkoma rzedami zakladek, jest najlepsiejsze).Po za tym, jesli masz myszke ze scrollem, to nie musisz, jechac tak daleko do strzalki, wystarczy najechac na ten pasek i pogmyrac tym koleczkiem :-). Do zamykaczy na kazdej zakladce mozna sie przyzwyczaic, niemniej mozna je wylaczyc i zostawic po staremu.
    Niestety dalej FF uwielbia sie wysypac na stronach typu youtube czy video.google (a moze to ja mam cos zrypane ;/).

  27. @yar:

    Wszystkie "usprawnienia" można wyłączyć, jeśli ktoś chce mieć 2.0 z kartami jak w 1.5, wystarczy zmienić trzy opcje w about:config:

    browser.tabs.closeButtons 3
    browser.tabs.tabClipWidth 0
    browser.tabs.tabMinWidth 0

    (riddle - mam nadzieję, że tego komentarza NIE usuniesz ;-))

  28. Co do Opery 8.5 to się nie dziw - 9.0 posiada kilka błędów wybitnie utrudniających użytkowanie (np. niezamykające się flashe) więc jak wyjdzie 9.01 to wtedy ludzie zaczną się przesiadać.

  29. Opera 9.01 już wyszła. Jako weekly. http://my.opera.com/desktopteam/blog/show.dml/311780

  30. Przeglądarka powinna mieć opcję aktualizowania się w sposób przezroczysty dla użytkownika.
    Zainstalowałem Firefoxa na komputerach w szkole. Ale w przyszłym roku mnie w tej szkole już nie będzie. I założę się, że tamtych przeglądarek nikt nie zaktualizuje.
    A tak offtopicznie: to i tak walka z wiatrakami była, bo mimo gazetek ściennych o Firefoksiem, dzieci mówiły że w tym komputerze nie ma internetu (takie niebieskie E na pulpicie) ;-)

  31. Riddle – aż tak dużo masz tych czytelników ze starymi wersjami Fx-a i Opery?
    Np. u mnie statystyki Fx-a wyglądają tak:
    1.5.0.4 – 75.04%
    1.0.7 – 8.39%
    1.5.0.3 – 7.90%
    Inne wersje mają <2%
    Z Operą jest podobnie – wersji 9 (w tym 9.01) używa 75% a 8.54 – 11%.

    Uważam zatem, że użytkownicy nowoczesnych przeglądarek są bardziej świadomi i częściej aktualizują swoje oprogramowanie niż inni. Nie ma co pomstować na ociągających się – w końcu oni też się zaktualizują. A sprawdzanie kodu, czy działa pod wszystkimi wersjami przeglądarek ze statystyk może jedynie doprowadzić do rozstroju nerwowego.

    @Piotreckh: bo nie umiesz propagadny sprawnie przeprowadzić. ;) Robisz skrót do Firefoksa na pulpicie i zmieniasz ikonkę na tą z IE. Jestem pewien, że większość się nie zorientuje. No, może poza sporadycznymi komentarzami, że jakiś dziwny ten internet na tym komputerze. :)

  32. @marcoos:
    dwie ostatnie opcje mam, pierwszej nie i co teraz?;)
    (ff 2.0b1 PL)

    a do tematu:
    upgrade'owanie softu, to taki mój konik, jak tylko mam wolną chwilę to sprawdzam uaktualnienia rozszerzeń w ff czy centralki konnekta:D

  33. Ancestor 33 13 lipca 2006, 01:19

    ajgon - z tymi strzałkami... takie są właśnie skutki uboczne publicznego rozwoju Firefoksa. Trudno mówić, że "coś się ma ruszyć", że zrobiono takie rozwiązanie, które teraz pod naciskiem jest zmieniane. Ta funkcja jest jeszcze mocno niekompletna i z góry było wiadomo, że będzie konieczne jeszcze wiele pracy. Włączono ją w celu testów właśnie i zebrania wskazówek, jakie rozwiązanie jest najlepsze. Nie jest zbyt sensownym łapać w przypadkowym momencie rozwoju i pisać "zrobili to tak, ale może zmienią". Bo jeszcze nic nie zrobili. ;) Wg aktualnych planów, bardzo prawdopodobne, że żadnych strzałek w ogóle nie będzie, a zupełnie inne rozwiązanie. :)

    Tyle odnośnie filozofowania. :P Sorry, za OT.

  34. Yano, wiesz… dam Ci przykład. Jak piszę coś z wykorzystaniem overflow: auto i ktoś zgłasza, że „w FireFoxie ssie”… to mnie coś strzyka - obsługa tego w Fx 1.0 była fatalna - w nowej już jest okej. Dlatego nie będę rezygnował z rozwiązania, żeby ktoś na 1.x mógł mieć 100% user experience.

    Prośba o uaktualnianie nowoczesnych przeglądarek, naszych (krąg uświadomionych) przeglądarek, jest dość ważna. Także dla mnie personalnie - a ten przykład, mój blog (Ajax) crashuje Operę 8.5x, na 9 jest A.O.K.

  35. delphiak 35 13 lipca 2006, 01:44

    nie zebym sie czepial, ale przy odrobinie wysilku mozna osiagnac raczej 95% tego co sie chce na kazdej nowej przegladarce , czyli operze > 8.5, ff > 1, safari itd.

    jedyny wg mnie zauwazalny mankament to brak opacity w operze < 9

  36. O ile Firefox 1.x to już faktycznie przeszłość, to Opera 9 jest pieśnią ostatnich kilku(nastu) dni. Zapewne ci, co tą przeglądarkę uwielbiają już dawno dokonali aktualizacji, a ci co jej po prostu używają nie widzą (chwilowo) takiej potrzeby.

    A co do apelu – wydaje mi się, że więcej byś zdziałał dodając funkcję JS (których tu lata pełno) wyciągającą UA i informującą o ew. aktualizacji.

  37. Ancestor i bardzo dobrze. Po to jestesmy my (czyli uzytkownicy koncowi), zeby marudzic :)

  38. lato_p: weekly to nie finalna wersja. ZU jej nie znajdzie.

  39. Piotreckh: Firefox od wersji 1.5 oferuje opcję automatycznej aktualizacji - tylko trzeba ją samemu włączyć w preferencjach.

    Riddle: ridlines nie przewiduje tak długich nicków jak mój? ;P

  40. Tez sie jest czym przejmowac ... kazdy kto upgradeowal Fx do 1.5 ma automatyczne uaktualnienia i w kolko w miare nowa przegladarke. Ci co maja 1.0 byc moze maja je z jakiegos konkretnego powodu... jesli maja powod nie ma ich co namawiac.
    A powod ... zmiencie przegladarke z Fx 1.0 na Fx 1.5 bo komus bedzie latwiej strony pisac jest IMO lekko dziwny ... tak jak reszta postu zreszta...

  41. Paweł Majczyk 41 13 lipca 2006, 20:49

    Odejmij 1 od statystyk dla FX1.0.7 Właśnie sobie przypomniałem, że mam na dysku partycje z fedorą i stwierdziłem, że wypadałoby wreszcie upgrade do FC5 zrobić od razu z nową przeglądarką :)

  42. Całkiem niedawno mój kumpel załozył sobie neta, ktos mu powiedział ze IE jest do bani a Opera fajna, wiec zainstalował sobie znalezioną na jakimś cedeku Opere...

    w wersji 3.0 !

    i faktycznie używał jej dłuższy czas.. wyobrażacie sobie moje zdziwienie jak to zobaczyłem :|

  43. Riddle, podaj proszę za parę dni statystyki dotyczące przeglądarek za pomocą których wyświetlano tę notkę…

    @kooba: Pięknie to ilustruje jak daleko za Operą jest IE…

  44. Niech żyją przeglądaraki w "sprawdzonych" wersjach!!!!

    Opera 9 do piachu! Wracam do 8.5!

    1. Problemy z autoryzacją na proxy (nie pomogły pomysły zaczerpnięte z Opera Community). Muszę uruchomić IE, zautoryzować się i dopiero przesiadka na Operę.
    2. Beznadziejne zapisywanie stron, bez obrazków, często zapisywana jest strona główna zamiast aktualnie otwartej, itd.
    I znów wkracza tu IE.
    3. To samo dotyczy drukowania. I znów IE służy pomocą.
    4. Nie można zamknąć reklam we Flashu! Konieczność blokowania reklamy za każdym razem.
    5. Menu w Javie raz działa, raz nie. Tu zazwyczaj pomoga restart dziewiątki.

    Podsumowując: jak tylko znajdę chwilę to wracam do 8.5.

  45. Co do pierwszego zdania to zgadzam sie oczywiscie ... ale mierzi mnie to IE .... uzywaj Opery, ale jak cos nie ten teges z drukowaniem czy zapisywaniem stron to Firefox a nie IE na milosc Boska.

    A w miedzyczasie sprawdz najnowszy dostepny build wielkiego O ... po wydaniu przez jakis czas wychodza dosc gesto kolejne wersje z bugfiksami ... ja mojego firefoxa aktualizuje nie predzej niz 2-3 miesiace po wydaniu Milestone i narazie sie nie nacialem. Po takim czasie nowa wersja jest ustabilizowana, rozszerzenia zaktualizowane, a ja zadowolony.

  46. jakubk: Ale dlaczego nie IE, choć są obaszary na których działa lepiej niż konkurencja?

    Bo niemodny? ;-)

    Mówiąc jednak serio, to z Operą 8.5 nie miałem takich przebojów, choć rzeczywiście na polu zapisywania i drukowania pozostaje w tyle za IE.

  47. Tak, dlatego ze nie modny.
    Uzywajac chocby sporadycznie IE psuje sie statystyki ... przypomnij sobie internet z przed momentu kiedy Firefoks nagle zjadl 20% rynku ...
    IE i tylko IE ... jedynaa odpowiedz _kazdego_ webmastera, bo inne maja promile udzialu to mam je w gdzies. Teraz sytuacja jest zgola inna ... i to tylko dzieki statystykom jakkolwiek nie bylyby one zafalszowane.
    Dlatego uwazam ze jesli jest problem z drukowaniem i zapisywaniem to lepiej miec gdzies z boku firefoksa nizn uruchamiac IE... przy czym nie kaze Ci zmienic browsera na Mozille ... wolisz Opere uzywaj OPery ... chodzi mi TYLKO o momenty kiedy ta Opera Twoich oczekiwan nie spelnia.

  48. @jakubk: po pierwsze – uważaj na nisko przelatujące kwantyfikatory. Nie „każdego webmastera” ale »prawie« każdego, a jak wiadomo „prawie” robi wielką różnicę.
    Po drugie: co Ci przeszkadza, że ktoś dokonuje _świadomego_ wyboru? Owszem – monopol IE jest zły, ale dlatego, że większość jego użytkowników po prostu nie wie, że ma alternatywę w postaci Opery czy Firefoksa. I nie chodzi tu już tylko o błędy w IE, bo gdyby ludzie mieli tę świadomość możliwości wyboru, to goście z MS zapewne by się bardziej starali. Co zresztą widać po IE7 – na początku miał być tylko z Vistą, ale sukces i ekspansja Firefoksa dał im sporo do myślenia i w ciągu zaledwie kilku miesięcy zmienili zdanie w wielu kwestiach, w których dotychczas byli niewzruszeni.

  49. EOT z mojej strony bo sie ewidentnei nie rozumiemy, a ja nie mam w zwyczaju bawic sie w trolla ...
    rest in pis

  50. @Reinmar:
    To sie tylko wydaje, że wszyscy/większość mają tu 'nowoczesne przeglądarki'. Tak się wydaje, bo w takim otoczeniu przebywamy. W otoczeniu tych...bardziej obeznanych jeśli sie mogę wyrazić (naturalnie zawsze wyjątki są)Ale nigdzie nie zabraknie właśnie tych szarych userów, jak to Riddle określił, których jest sporo. A na pewno więcej.
    Wg statsów różnych moich stron, teraźniejszych jak i przeszłych większość tak czy siak ma takie IE. Duża większość, i nie prędko się ta 'większość' przeleje na firefoxa.

    Ale ponowne obgadywanie tego tematu staje się już..hmm...nudne?

  51. Nie było by problemów, gdyby każdy pisał zgodnie ze standartami. Jednak dużo osób woli iść na skróty (jak ja), co często objawia się tym, że strona się 'rozjeżdża', aczkolwiek nauczyłem też dużo ludzi, bo ok. 60-70% wchodzi na moje strony poprzez FF, dużo osób też nastawiłem na lepsze przeglądarki od IE. Chociaż polityka MS'a coraz bardziej mi się podoba, no ale nic, nie będę rozmawiał o tym, o czym nie jest post ; ).

    pzdr

  52. W pełni popieram.

Dodaj komentarz

Do formatowania komentarzy używaj Textile (HTML nie działa). Szczególnie jeśli wklejasz większe fragmenty kodu. W razie niepewności użyj podglądu komentarza.

Wypowiedzi obraźliwe, infantylne oraz nie na temat będą moderowane – pisząc postaraj się zwiększyć wartość dyskusji.

Komentarze nie służą do wysyłania wiadomości albo informowania o błędach, itd. Chcesz coś mi napisać – skontaktuj się.